زلنسکی از مردم روسیه خواست نسبت به شرایط کنونی سکوت اختیار نکنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یازدهمین روز از تهاجم نیروهای روسی به کشورش از مردم روسیه خواست نسبت به شرایط کنونی سکوت اختیار نکنند.
زلنسکی یک‌شنبه 6 مارس در یک سخنرانی تلویزیونی به زبان روسی گفت: «شهروندان روسیه، واکنش شما به شرایط کنونی فقط برای برقراری صلح در اوکراین نیست بلکه مبارزه‌ای برای کشور خودتان نیز به‌شمار می‌رود.»
او بیان کرد که «اگر سکوت کنید به‌زودی فقر و سرکوب روسیه را فرا خواهد گرفت» و افزود، «ملت روسیه همانند مردم اوکراین میان دو گزینه زندگی و سرسپردگی به استبداد قرار گرفته‌اند.»
زلنسکی با اشاره به مقاونت سرسختانه مردم اوکراین برابر نیروهای روسیه، خاطرنشان کرد که بیشتر کشورهای جهان در این بحران از اوکراین حمایت می‌کنند.
او یادآور شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کمک به اوکراین مصمم است.
حمله به اودسا
زلنسکی هشدار داد که نیروهای روسیه برای بمباران و حمله به شهر تاریخی و بندری «اودسا» در سواحل دریای سیاه آماده می‌شوند.
وی اظهار داشت که روس‌ها همیشه با روی باز و محبت مردم اودسا روبرو بودند اما هم‌اکنون می‌خواهند مردم این شهر را با بمب و موشک و توپخانه هدف قرار دهند.
او تاکید کرد که چنین اقدامی بدون شک جنایت جنگی علیه مردم و شهر تاریخی اودسا خواهد بود.
ویرانی فرودگاه وینیتسیا
رئیس جمهوری اوکراین همچنین گفت که موشک‌های روسیه فرودگاه «وینیتسیا» در جنوب غرب کی‌یف را کاملا ویران کردند.
زلنسکی شنبه با تاکید بر ادامه نبرد و دفاع از کشورش گفته بود که ارتش اوکراین خسارات سنگین مادی و انسانی به نیروهای روسیه وارد کرده است.
او روز گذشته اخبار خروجش از کی‌یف را نیز شایعه دانست و رد کرد.
وی تصریح کرد که «ارتش روسیه نتوانست اهدافش را از تهاجم به اوکراین محقق کند و تاکنون حدود 10 هزار سرباز که اغلب کودک هستند را از دست داده است.»
او در مورد مذاکرات آتش‌بس با روسیه که در مرز اوکراین و بلاروس انجام شد هم گفت، اولین درخواست تیم مذاکره‌کننده کشورش بازگشایی کریدور نقل و انتقال کمک‌های بشردوستانه و بازگشت زندگی معمولی به شهرها است.
منطقه پرواز ممنوع
پیشتر زلنسکی خواستار کمک‌های خارجی از جمله کمک نظامی به کشورش برای مقابله با تهاجم روسیه شده بود.
او همچنین خواستار اعمال منطقه «پرواز ممنوع» بر فراز آسمان اوکراین از سوی کشورهای عضو پیمان ناتو شد.
نیروهای روسیه که از 24 فوریه گذشته تهاجم گسترده‌ای علیه اوکراین را آغاز کردند، هم‌اکنون شهر «خرسون» را اشغال کرده و شهر بندری «ماریوپول» را محاصره کرده‌اند.
اما بندر اودسا که جمعیتی حدود 1 میلیون نفر دارد و مردم آن به دو زبان اوکراینی و روسی صحبت کرده و اقلیت‌های بلغار و یهودی ساکن آن هستند، تاکنون به دور از آتش جنگ بوده است.
هم‌اکنون بخشی از نیروهای روسیه از شبه جزیره اشغالی کریمه به سوی شرق اوکراین در حرکت هستند تا مناطق جدایی‌طلب شرق این کشور را به‌طور کامل از کل اوکراین جدا کرده و ماریوپول، مهمترین بندر اوکراین در دریای آزوف را نیز به تصرف در آورند.
اما بخش دیگر ارتش روسیه پس از اشغال شهر خرسون به سمت شهر بندری اودسا نزدیک به کشور مولداوی در غرب در حال حرکت است.
ارتش روسیه همچنین از خاک بلاروس نیز وارد اوکراین شد و نیروهای وارد شده از این کشور در حال پیشروی به سوی کی‌یف هستند.
نیروهای روسیه از آغاز حمله سراسری خود به اوکراین بسیاری از شهرهای این کشور را بمباران و موشک‌باران کرده و طبق گزارش سازمان ملل تاکنون بیش از یک میلیون شهروند اوکراینی در نتیجه جنگ از این کشور آواره شده‌اند.

Comments

comments

پاسخی بگذارید