نقاب افکندن از چهرهٔ حماس: شهروندان اسرائیل پیشاهنگ افشای تأمین مالی تروریسم

در سایهٔ تحریم-های اخیر خزانه-داری ایالات متحده علیه تأمین-کنندگان مالی اصلی و آموزش-گرهای حماس، موردی مهم از پرده برون افتاد. فهرستی از سازمان-های مرتبط با حماس که تحت پوشش خیریّه و آموزش فعالیت می-کردند، لو رفتند. این دستاورد را مدیون گروهی از داوطلبان اسرائیلی هستیم که کارکشتهٔ فناوری پیشرفته-اند.

بعد از تهاجم ۷ اکتبر، که جوامع گوناگون در حمایت از خانواده-های داغدار و آسیب-دیده بهم پیوستند تا کاری کنند، دست-اندر-کاران فناوری نیز همچون نیرویی قَدَر پا پیش گذاشتند. با تکیه به توانمندی-های نوآور خود، عهد کردند به ارتش و دولت از هر راهی که تصورش ممکن باشد، یاری کنند. از بکارگیری نرم-افزار هوش مصنوعی تشخیص چهره تا مشخص نمودن محل بیش از ۲۲۰ نفری که تروریست-ها ربودند و بردند، تا تجسّس کانال-های مالی که بودجهٔ فعالیت-های تروریستی از طریق آن به دست حماس و جهاد اسلامی فلسطینیان می-رسد.

تحریم-های ایالات متحده نقش دولت ایران در تأمین مالی، تدارکاتی، و پشتیبانی عملیاتی حماس را روشن کرده است. فهرست مزبور شامل یک نمایندهٔ حماس در ایران، و مقامات نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که متهم-اند به عاملان حماس آموزش داده-اند. آنچه بر هولناکی ماجرا می-افزاید این است که این آموزش تنها چند هفته-ای پیش از هجوم تروریستی خانمان-سوز به اسرائيل، که جان بیش از ۱۴۰۰ تن، عمدتاً غیرنظامی را گرفت، صورت پذیرفته است.

در میان اشخاص حقوقی که ایالات متحده تحریم کرده، نام «بنیاد شهید» به چشم می-خورد که به زعم خزانه-داری ایالات متحده، میلیون-ها دلار را، ظاهراً برای خانوادهٔ تروریست-های مرتبط با جهاد اسلامی فلسطینیان، از طریق انجمن شهید الانصار در غزه جابجا می-کند.

مقامات اسرائیلی تصدیق کرده-اند که بخش اعظم بودجهٔ حماس و جهاد اسلامی فلسطینیان از ایران می-آید: حدود سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برای حماس و دهها میلیون دلار برای جهاد اسلامی فلسطینیان. علاوه بر این، حماس در دههٔ گذشته بیش از ۱.۵ میلیون دلار از قطر دریافت کرده است. گرچه این مبلغ ظاهراً تحت عنوان حقوق کارکنان دولتی، و هزینهٔ تأمین سوخت، و کمک به خانواده-های مستمند منتقل شده، اما بخشی از آن به عملیات خود گروه اختصاص یافته است.

گروه داوطلبان جوان اسرائیل، با حوصله و دقت، جریان پول را از منابع گوناگون تا حماس و جهاد اسلامی فلسطینیان پی گرفتند. با بکارگیری چند برنامه ی کامپیوتری، اشخاص حقوقی که زیر نقاب خیریه و آموزش مراسم گلریزان راه می-انداختند و تأمین مالی گرد می‌-آوردند که در نهایت صرف تقویت حماس و جهاد اسلامی فلسطینیان می-شد را افشا کردند.

گروه موفق شد کمپانی-های خصوصی بین المللی تبدیل ارز که کانال اصلی نقل-و-انتقال مالی فعالیت-های تروریستی بوده-اند، و برخی در ترکیه قرار دارند را شناسایی کنند. فهرست این کمپانی-ها که در وبسایت خبری وای-نت اسرائيل منتشر شد شامل اشخاص حقوقی مانند «کمپانی تبدیل ارز شومان»؛ «سی.جی.اس. خدمات جهانی شومان»؛ «صرافی حمد ظاهر آلدین»؛ «کمپانی تبدیل ارز محمد خیر حسن الکتان و شرکا خلیل موسی»؛ «تبدیل ارز برقان»؛ «تمر بارود»، نمایندهٔ ترکیه-ای «تبدیل ارز ژنو» در غزه؛ «الکریم دلواتد اودم در ترکیه»؛ «تبدیل ارز حسین مصر ابوبکی»؛ و «تبدیل ارز عابد العزک».

چنین تلاش مدنی در هنگامهٔ نبرد موجود، اشاره بر نقش محکم شهروندان و بخش خصوصی حتی در زمینه-هایی دارد که پیش از این منحصراً حیطهٔ دولت محسوب می-شد. گرچه عرصهٔ نظامی همچنان تمام-و-کمال تحت کنترل دولت است، اما به لطف ابزار و توانایی-هایی سایبری، تحقیقات و گردآوری اطلاعات از محدودهٔ دولت فرا رفته است. دیگر اکنون دولت‌ها در این عرصه تنها نیستند؛ امروزه، شهروندان هم متحدان دولت-اند و هم دیدبان بیدار و هشیار دولت.

بە قلم:

آوی داویدی
آوی داویدی

Comments

comments

پاسخی بگذارید