آخرین وضعیت جنگ مابین اسرائیل با تروریستهای حماس در غزە

کوردناسیون: وبسایت وای‌نت نیوز اسرائیل نوشت در پی حمله موشکی حزب‌الله به شمال اسرائیل، شش نفر زخمی شدند. بنا بر گزارش‌ها، موشک ضدتانک شلیک شده از خاک لبنان به چندین وسیله نقلیه غیرنظامی در منطقه دوو در نزدیکی مرز لبنان اصابت کرد. حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شده است.

بحران انسانی در نوار غزه

شبکه خبری فرانس۲۴ به نقل از یکی از مقام‌های وزارت بهداشت حماس خبر داد بخش قلب بیمارستان شفا در حمله هوایی ارتش اسرائیل تخریب شده است.

توبی فریکر، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اوضاع بیمارستان‌ها در نوار غزه را «یک تراژدی» خواند و افزود هیچ نقطه‌ای در سراسر این منطقه برای کودکان امن نیست.

سازمان جهانی بهداشت در پی قطع کامل ارتباط با بیمارستان شفا در نوار غزه، نسبت به امنیت و سلامتی افراد حاضر در این مرکز درمانی ابراز نگرانی کرد. این سازمان گزارش‌های دریافتی را درباره حملات مکرر به این بیمارستان، «هولناک» خواند.

فرانس۲۴ به نقل از یک پزشک شاغل در بیمارستان شفای غزه نوشت بمباران اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته بی‌وقفه ادامه یافته است.

این پزشک بیمارستان شفا را «یک منطقه جنگی» توصیف کرد و گفت جو «خوفناکی» بر این مرکز درمانی حاکم شده است.

رسانه‌ها از ادامه درگیری شدید در نزدیکی بیمارستان شفا در غزه خبر دادند. بر اساس گزارش رسانه‌های عربی، هزاران نفر در این بیمارستان پناه گرفته‌اند و به دلیل حملات هوایی به محدوده بیمارستان امکان خروج ندارند.

پیشتر رسانه‌های فلسطین گزارش داده بودند تانک‌های اسرائیلی بیمارستان‌ الشفا در شمال غزه را از همه جهات محاصره کرده‌اند.

اسرائیل می‌گوید حماس از مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها استفاده نظامی می‌کند.
پزشکان بدون مرز هشدار داد در صورت ادامه وضعیت کنونی در غزه و اقدام نکردن فوری جامعه بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس، بیمارستان‌های غزه به «سردخانه» بدل خواهند شد.

هلال احمر فلسطین اعلام کرد بیمارستان قدس در نوار غزه تعطیل شده است.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) هم خبر داد که بیش از ۷۵۰ هزار فلسطینی در مراکز این آژانس در نوار غزه پناه گرفته‌اند.

خروج افراد دارای گذرنامه خارجی از گذرگاه رفح که روز ۱۹ آبان متوقف شده بود، قرار است از روز یکشنبه ۲۱ آبان از سر گرفته شود.

سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت جاده صلاح‌الدین برای خروج ساکنان شمال نوار غزه از ساعت ۹ تا ۱۶ (به وقت محلی) روز یکشنبه ۲۱ آبان باز خواهد بود.

اسرائیل اعلام کرد تاکنون ۱۴ هزار و ۳۲۰ تن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ارسال شده است.

ادامه درگیری‌ها در منطقه

مقام‌های حماس اعلام کردند ۱۳ فلسطینی در حمله ارتش اسرائیل به یک خانه در خان یونس در جنوب نوار غزه جان باختند.

نشریه هاآرتص نوشت آژیر هشدار حملات راکتی صبح یکشنبه ۲۱ آبان در مناطق جنوبی اسرائیل در نزدیکی مرز غزه به صدا درآمد.

آژیر هشدار حملات راکتی در برخی مناطق شمالی اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان نیز شنیده می‌شود. ارتش اسرائیل در پاسخ به این حملات، نقاطی در جنوب لبنان را گلوله‌باران کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در ادامه عملیات خود در اردوگاه پناهندگان شطی در غزه، تعدادی از اعضای حماس را از پا درآورده است. همچنین، تونل‌های زیرزمینی این گروه در اردوگاه شطی در جریان این عملیات تخریب‌ شده‌اند.
رسانه‌های فلسطینی از حمله نیروهای اسرائیلی به روستای برقه در شمال‌غربی نابلس در کرانه باختری و بازداشت تعدادی از ساکنان آن خبر دادند. تعداد فلسطینیان کشته شده در کرانه باختری در درگیری با نیروهای اسرائیلی در شامگاه شنبه به سه نفر افزایش یافت.

ارتش اسرائیل همچنین در پاسخ به حملات روز گذشته به بلندی‌های جولان، مواضعی را در سوریه هدف قرار داد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در حملات شب گذشته ارتش اسرائیل به روستایی در شمال نابلس در کرانه باختری رود اردن، یک مرد فلسطینی ۳۴ ساله جان خود را از دست داد.

بدین ترتیب، آمار فلسطینیان کشته شده در کرانه باختری از زمان آغاز مناقشه حماس و اسرائیل در ۱۵ مهر (هفتم اکتبر)، به ۱۸۶ نفر می‌رسد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند در مذاکرات برای آزادی گروگان‌های حماس پیشرفت مشاهده می‌شود. مذاکرات بر سر آزادی ۵۰ تا ۱۰۰ تن از زنان، کودکان و افراد مسن در اختیار حماس در ازای برقراری آتش‌بسی سه تا پنج روزه در غزه در جریان است.

به گزارش الجزیره، درگیری‌های حماس و اسرائیل تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۱۱ هزار فلسطینی و هزار و ۴۰۰ اسرائیلی شده است. همچنین در این درگیری‌ها، دست‌کم ۲۷ هزار فلسطینی و پنج هزار اسرائیلی زخمی شده‌اند.

واکنش‌های بین‌المللی به مناقشه حماس و اسرائیل

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه از مردم خواست برای مقابله با موج فزاینده یهودی‌ستیزی در این کشور متحد شوند.

او در بیانیه‌ای که در روزنامه پاریزین به چاپ رسید، افزود: «فرانسه‌ای که در آن هم‌وطنان یهودی ما در ترس به سر ببرند، فرانسه نیست.»

قرار است عصر روز یکشنبه ۲۱ آبان، تظاهراتی در پاریس در محکوم کردن حملات یهودستیزانه برگزار شود. روز ۲۰ آبان نیز تظاهراتی در این شهر در حمایت از مردم فلسطین برگزار شده بود.

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا گفت از تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس در نوار غزه حمایت می‌کند، اما این آتش‌بس نمی‌تواند «یک‌طرفه» باشد.

او افزود حماس همچنان گروگان‌های زیادی در اختیار دارد و به اسرائیل حمله می‌کند.

وزیر خارجه استرالیا همچنین ضمن تاکید بر حق اسرائیل در دفاع از خود گفت اسرائیل باید از قوانین بشردوستانه بین‌المللی پیروی کند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که آمریکا خواستار شفاف‌سازی سخنان نتانیاهو مبنی بر به دست گرفتن مسئولیت امنیتی نوار غزه پس از تصرف آن شد.

نتانیاهو روز ۲۰ آبان ضمن مخالفت با برقراری آتش‌بس گفت اسرائیل تحت هیچ شرایطی از کنترل امنیتی غزه دست نخواهد کشید و پس از حذف حماس، کنترل غزه را به دست تشکیلات خودگردان فلسطین نخواهد سپرد.

ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، هم با حمایت از ایده «اشغال» نوار غزه گفت اگر شهروندان این کشور در غزه ساکن بودند، امکان انجام حملات مرگبار علیه اسرائیل وجود نداشت. او افزود اسرائیل باید کنترل کامل غزه را در اختیار داشته باشد.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین‌های فلسطینی است و تلاش‌های اسرائیل برای جدا کردن آن با شکست مواجه خواهد شد.

نتانیاهو به فاکس‌نیوز گفت: آینده منطقه و جهان به طرف پیروز در جنگ کنونی بستگی دارد. در یک طرف این جنگ اسرائیل و کشورهای ترقی‌خواه هستند و در طرف دیگر محور تروریسم ایران، حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها است که اگر پیروز شوند، منطقه و جهان را به عصر تاریکی می‌کشند.

همزمان حسن نصرالله به حمایت نظامی و مالی جمهوری اسلامی از حماس اعتراف کرد.
دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنانی رسما حمایت مالی، نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی از گروه تروریستی حماس را تأیید کرد. او گفت این حمایت‌ها در گذشته مخفیانه بوده اما هم‌اکنون به صورت علنی ادامه دارد.
پیشتر هم منابع معتبر خبر از کمک‌های سالانه ۳۵۰ میلیون‌دلاری به حماس داده بودند.
حسن نصرالله، این سخنان را عصر شنبه ۲۰ آبان ایراد کرد. در حالی کە پیشتر علی خامنه‌ای و مقام‌های سیاسی و نظامی ارشد حکومت که پیش از حمله در سال‌های گذشته همواره بر حمایت نظامی و سیاسی خود از حماس تاکید می‌کردند، پس از انتقادهای گسترده جهانی به حمله اخیر، گفتند در این حمله نقشی نداشته‌اند و ارسال سلاح را رد کردند.
از دیگر سو پیشتر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید: رهبران حماس گفتند برای آنها مهم نیست که غزه نابود شود و در حالی که هزاران نفر از فلسطینی‌ها شهید، زخمی و بی‌خانمان شدند. جنبش حماس در زیر گنبدها و مساجد پنهان شده بود و رهبران آن با آمبولانس‌ها به سینا در مصر گریختند و مردم خود را پشت سر گذاشتند تا سلاخی شوند.
محمود عباس میگوید “وقتی اسرائیل حمله کرد سران حماس در خارج گفتند؛ اگر غزه از روی زمین پاک هم شود مهم نیست!
برای آنها اصلا اهمیت ندارد که غزه نابود شود؛برای آنها فقط مهم است که حرکت حماس وجود داشته باشد!!
رهبران حماس می گفتند برای ما مهم نیست در غزه چه رخ میدهد و روی ماهم هیچ تاثیری ندارد فقط زنده بودن حرکت حماس برای ما مهم است!
حماس در زیر مساجد مخفی میشوند و باعث شدند هزاران نفر کشته و زخمی شدند و هزاران منزل نابود شد و بیش از ۱۰۰ هزار نفر آواره شدن!
این را برای اولین بار است که می گویم رهبران حماس با آمبولانس از غزه فرار کردند و مردم را برای سلاخی شدن رها کردند؛ و به آنها تاکید می کنند که اقامت خود را در غزه حفظ کنید!
– حمایت بی‌قیدوشرط جمهوری اسلامی از تروریست‌های حماس در حالی صورت می‌گیرد که در خود فلسطین و از سوی رهبر شناخته‌شده‌ی فلسطینیان چنین مواضعی را شاهد هستیم!

همزمان فرزند یکی از بنیانگذاران حماس در یک گفتگوی تلویزیونی گفت:
تلاش کنید غیرنظامیان غزه را به مصر منتقل کنید و بهتر است اسرائیل در تونل‌های زیرزمینی غزه از گاز استفاده کند.
مصعب حسن یوسف به شبکه خبری فاکس گفت که اسرائیل با شکست دادن حماس بزرگ‌ترین لطف را به مردم فلسطینی می‌کند.
او فرزند شیخ حسن یوسف، از اعضای ارشد و رهبران معنوی حماس است که البته پدرش از او اعلام برائت کرده‌است!
– در فلسطین و غزه نیز همانند ایران، بسیاری از شهروندان و حتی فرزندان رهبران، از گروگان‌ گرفته‌شدن مردم به دست رهبران و به بهانه‌های سیاسی و ایدئولوژیک ناراضی و خشمگین هستند.

انسوتر جمهوری اسلامی که به حمایت خود از گروه تروریستی حماس هم‌چنان ادامه می دهد در نشست سران سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی نتوانست به اهداف خود که تحریم همه جانبه اسرائیل بود دست یابد.
گرچه برخی کشورهای غربی مدعی هستند که در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر نشانه‌ای از مداخله ایران در دست نیست، اما اظهارات مقامات ایرانی، فلسطینی و حتی نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گواه آن است که حمایت‌های مالی و نظامی جمهوری اسلامی اصولا این حمله را ممکن ساخته است. حماس و جمهوری اسلامی بدون توجه به رنج مردم غزه کماکان بر دشمنی با اسرائیل و نابودی این کشور پافشاری می‌کنند.

شواهد نشان می‌دهد که #ایران از قبل می‌دانسته که #حماس در حال برنامه‌ریزی برای حمله به #اسرائیل است و البته هیچ تردیدی وجود ندارد که #تهران سال‌ها این گروه شبه‌نظامی را تأمین مالی کرده، آموزش داده، و از آن حمایت کرده است.

در همین ارتباط ران دیسانتیس، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در مناظره جمهوری‌خواهان گفت: آمریکا باید به ایران ثابت کند که اگر مویی از سر نیروهایش در خاورمیانه کم شود، تهران باید هزینه‌ای جهنمی پرداخت کند. او تاکید کرد نتانیاهو نیز باید یک بار برای همیشه کار «قصاب‌های حماس» را تمام کند.

Comments

comments

پاسخی بگذارید