خرید محصولات نفتی ایران تامین مالی رژیم‌های تروریستی است

قانونگذار جمهوری‌خواه: دولت بایدن در حال بررسی خرید نفت از ایران، بزرگترین حامی تروریسم در جهان است.

جمعی از قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا برای جلوگیری از خرید محصولات نفتی ایران توسط دولت ایالات متحده اخیرا لایحه‌ای به کنگره ارائه کردند، و از دولت بایدن خواستند به جای «تامین مالی رژیم‌های تروریستی»، بر تقویت منابع انرژی داخلی تمرکز کند.

به گزارش خبرگزاری «فاکس نیوز»، سه‌شنبه 8 مارس، این لایحه که «قانون ممنوعیت خرید نفت از تروریست‌ها» نامیده شده، در حالی ارائه می‌شود که دولت بایدن واردات نفت روسیه به ایالات متحده را در بحبوحه فشار دوحزبی برای واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین ممنوع کرده است.

در دیگر سو، ایالات متحده در حال مذاکره در وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» است. قانونگذاران جمهوری‌خواه می‌خواهند از ایجاد هرگونه شرایطی که تحت آن دولت بایدن بتواند در بحبوحه افزایش قیمت بنزین در آمریکا، نفت روسیه را با نفت وارداتی از ایران جایگزین کند، جلوگیری کنند.

پیت باتیگیگ، وزیر راه و ترابری ایالات متحده، هفته پیش در جریان گفت‌وگوی تلویزیونی درباره قیمت نفت، در پاسخ به این پرسش که «آیا پرزیدنت بایدن به دنبال معاملاتی با ایران است؟»، گفته بود: «همه گزینه‌ها روی میز هستند».

جیم بنکس، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از ایالت ایندیانا، در واکنش به اخبار مشابه به «فاکس نیوز» گفت: «وقتی که جو بایدن صنعت انرژی آمریکا را در اولین روز ریاست جمهوری خود درهم شکست، آمریکایی‌ها را برای تامین نفت به دشمنان خارجی ما وابسته کرد. این باعث شد که قیمت بنزین سر به فلک بزند، و پوتین امکان یافت تا برای جنگ خود [در اوکراین] منابع مالی فراهم کند.»

بنکس که از حامیان لایحه «ممنوعیت خرید نفت از تروریست‌ها» است، تاکید کرد: «حالا برای بدتر کردن اوضاع، دولت بایدن در حال بررسی خرید نفت از ایران، بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. هیچ دلیلی برای خرید نفت از تروریست‌ها وجود ندارد وقتی که خودمان می‌توانیم در خانه نفتِ بهتر، ارزان‌تر و تمیزتر استخراج کنیم.»

Comments

comments

پاسخی بگذارید