عبد ربه منصور هادی تمام اختیارات خود را به شورای ریاست‌جمهوری واگذار کرد

عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، سحرگاه پنجشنبه، 7 آپریل از تشکیل شورای ریاست‌جمهوری برای یمن خبر داد.

عبدربه منصور هادی، تمامی اختیارات خود را بر اساس قانون اساسی، ابتکار کشورهای همکاری خلیج و سازوکار اجرایی آن به شورای ریاست‌جمهوری واگذار کرد.

همچنین از برکناری ژنرال علی محسن الاحمر از سمت معاون اول ریاست‌جمهوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن «سبا» شورای ریاست‌جمهوری جدید، مدیریت همه امور سیاسی، نظامی و امنیتی کشور را بر عهده دارد. این شورا از 8 عضو برجسته سیاسی و نظامی یمن از جمله سلطان علی العراده و ژنرال طارق صالح که از نزدیکان علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری فقید یمن، تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری سبا، این شورا مدیریت همه امور سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را در طول دوره انتقالی بر عهده خواهد گرفت.

شورای همچنین مسئولیت مذاکره برای آتش‌بس با حوثی‌ها را بر عهده خواهد داشت.

طبق بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری یمن، ریاست این شورا بر عهده رشاد محمد العلیمی است. علاوه بر العلیمی هفت عضو آن به نام‌های سلطان الاراده، ژنرال طارق صالح، عبدالرحمن ابوزرعه، عبدالله العلیمی، عثمان مجالی، عیدروس الزبیدی و فرج البحسنی است.

عبدربه منصور هادی در این بیانیه گفت: «با تشکیل شورای ریاست‌جمهوری جدید یمن، همه اختیارات و صلاحیت‌های رئیس‌جمهوری برای اجرای وظایف در مرحله انتقالی به این شورا اعطا می‌شود.

او گفت که تفویض اختیارات کامل رئیس‌جمهوری به این شورای مطابق قانون اساسی یمن، ابتکار کشورهای همکاری خلیج و سازوکار اجرایی آن، غیرقابل برگشت است.

وی افزود، هر یک از اعضای شورا دارای رتبه نایب رئیس شورای ریاست‌جمهوری است و رئیس این شورا و اعضای آن باید به اصل مسئولیت جمعی و تلاش برای دستیابی به بالاترین درجه اجماع ملی متعهد باشند.

بر اساس این بیانیه، رئیس این شورا، فرماندهی عالی نیروهای مسلح، تصویب موافقت نامه‌ها، اعلام وضعیت فوق العاده و بسیج عمومی را بر عهده دارد.

طبق این بیانیه، «کمیسیون مشورت و آشتی» متشکل از 50 عضو برای پشتیبانی و حمایت از شورا ایجاد خواهد شد

بیانیه همچنین از تشکیل یک تیم حقوقی برای تدوین قوانین تنظیم کار شورای رهبری ریاست‌جمهوری، کمیسیون مشورت و آشتی، تیم حقوقی و تیم اقتصادی خبر داد.

اختیارات و صلاحیت‌های رئیس شوراى ریاست‌جمهوری عبارتند از:

– فرماندهی عالی نیروهای مسلح، نمایندگی جمهوریت در داخل و خارج از کشور

– تعیین استانداران، مدیران نهادهای امنیتی، قضات دیوان عالی کشور و رئیس کل بانک مرکزی

– تصویب موافقتنامه‌هایی که پس از تصویب هیئت وزیران نیاز به تصویب در شورای نمایندگان ندارد

– ایجاد نمایندگی‌های دیپلماتیک و تعیین و فراخوان سفرا طبق قانون

– دعوت هیئت وزیران به جلسه مشترک با رئیس شورای ریاست‌جمهوری در صورت نیاز

– اعلام وضعیت اضطراری و بسیج عمومی بر اساس قانون اساسی

– فراخوان برای جلسات عادی و فوق العاده شورای ریاست‌جمهوری

رئیس‌جمهوری یمن به شورا اجازه می‌دهد تا با حوثی‌ها درباره آتش‌بس دائمی در سراسر یمن برای دستیابی به یک راه حل سیاسی نهایی و جامع که شامل مرحله انتقالی است مذاکره کند.

وظیفه شورا ایجاد راه حلی جامع سیاسی با هدف برقراری صلح در سراسر یمن که شامل مرحله انتقالی و برگزاری انتخابات عمومی برای ریاست‌جمهوری مطابق با قانون اساسی جدید است.

Comments

comments

پاسخی بگذارید